محمد جلیلوند؛ مالک احمدی؛ عبداله حمایت طلب
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی است و طرح پژوهش شامل پیشآزمون و پسآزمون، در دو گروه آزمایش و کنترل انجام گرفت. 30 شرکتکننده دانشآموز دختر 9 تا 12 ساله، بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و پس از همتاسازی ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مدل بازی تاکتیکی بر خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و یادگیری سرویس بدمینتون بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی است و طرح پژوهش شامل پیشآزمون و پسآزمون، در دو گروه آزمایش و کنترل انجام گرفت. 30 شرکتکننده دانشآموز دختر 9 تا 12 ساله، بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و پس از همتاسازی بر اساس ویژگیهای پیکرسنجی به شکل تصادفی در دو گروه مدل بازی تاکتیکی (15 نفر) و گروه تمرین سنتی (15 نفر) قرار گرفتند. برنامة تمرینی شامل یک دوره برنامة آموزش بدمینتون بود که طی هشت هفته و هر هفته سه جلسۀ یکساعته به دو روش سنتی و بازی تاکتیکی انجام گرفت. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامۀ مقیاس لذت بردن از فعالیت بدنی، آزمون خودکارامدی عمومی و آزمون سرویس بلند بدمینتون بود.یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل نشان داد که گروه تمرینی مدل بازی تاکتیکی نسبت به گروه تمرین سنتی افزایش معناداری در خودکارامدی، لذت بردن از فعالیت بدنی و سرویس بلند بدمینتون داشتند.نتیجهگیری: در کل، یافتهها بیانگر آن است که تمرین با روش مدل بازی تاکتیکی نسبت به روش سنتی مزیتهای روانشناختی دارد و باعث بهبود یادگیری مهارت حرکتی سرویس بلند بدمینتون میشود.